1. Geen excuses, start nu

Hoe langer je wacht, hoe lastiger het wordt om je gewicht terug te brengen. Plan daarom een datum waarop je begint en stel deze zeker niet uit,  want er zullen altijd verjaardagen, feestdagen en etentjes blijven. Dat mag geen reden zijn om niet te beginnen met afvallen. Merk je bij jezelf dat je telkens wel een nieuwe reden hebt om niet te starten? vraag je dan af wat je motivatie is. Noteer voor jezelf de nadelen van de huidige situatie (kleding pas niet meer, je bent moe of misschien kortademig, je baalt van jezelf omdat je telkens weer bezwijkt voor verleidingen) en de voordelen van de nieuwe situatie (je zit lekkerder in je vel, voelt je zelfverzekerder en fitter, je kunt weer trots zijn op jezelf, hebt meer energie om leuke dingen te gaan doen). Wat is jouw motivatie?

2. Zorg voor ritme in je eetpatroon

In mijn praktijk merk ik dat een vast ritme (mijn advies is om zesmaal per dag een eetmoment te plannen) enorm helpt bij het terugbrengen van overgewicht. Je stofwisseling komt goed op gang, je bloedsuiker blijft stabiel, je bent de hele dag verzadigd. Hierdoor is het veel gemakkelijker verleidingen te weerstaan. Bovendien ben je op een positieve manier bezig met je eetpatroon. Je bedenkt de avond van te voren wat je die 6 momenten zult gaan eten en denkt dus meer in termen van: ‘dat mag ik’, in plaats van ‘dat mag ik niet’.

3. Voldoende bewegen

Als je langer dan 20 minuten beweegt, gaat je lichaam vetmassa verbranden. Door aan krachttraining te doen, ontwikkel je je spieren. Spieren verbranden meer caloriën dan vet, dus het is goed om te werken aan een goed spierskelet.
Los hiervan wordt je van bewegen vrolijk en krijg je er een gezonde kleur van. Alleen maar voordelen dus, dat sporten. Overdrijf het echter niet: driemaal per week minimaal 30, liefst 60 minuten wandelen, fietsen of zwemmen en tweemaal per week een half uur spiertraining is voldoende.

4. Honger jezelf niet uit

Als je jezelf blijvend van je overtollig gewicht wilt verlossen, honger jezelf dan vooral niet uit. Je houdt het niet vol, waardoor de kans groot is dat je veel en verkeerde producten gaat eten. De weegschaal zal misschien een lager gewicht aangeven, maar je lichaam heeft geen vet verbrand, maar vocht- en spiermassa verloren. Hierdoor voel je je slap in plaats van energiek. Volg dus een goed uitgebalanceerd afslankprogramma.

5. Bereid je voor op moeilijke momenten

Hoe gemotiveerd je ook bent, verleidingen zullen er altijd zijn. In september zijn de temperaturen nog aangenaam, de terrasjes zijn verleidelijk en het barbecueseizoen is zeker nog niet voorbij,..
Bereid je voor op moeilijke momenten door een ‘als dan’ plan te maken. Bijvoorbeeld: als ik een wijntje krijg aangeboden, zeg ik dat ik dat ik liever niet drink omdat ik nog moet rijden. Door je voor te bereiden op deze moeilijke momenten is het veel gemakkelijker om verleidingen te weerstaan.

6. Doe het niet alleen

Ben je al vaker gestart met goede voornemens (bijvoorbeeld afvallen), maar net zo snel weer gestopt? Zorg dan voor een ‘stok achter de deur’. Vooral vrouwen zijn geneigd alles alleen te willen doen. Maar dat is helemaal niet nodig. Door de hulp van bijvoorbeeld een vriend(in) of een coach in te roepen sta je er niet alleen voor en vergroot je je kans op succes enorm. Wist je dat alle succesvolle mensen een coach hebben die hun helpt om hun doelen te behalen. Kun jij ook wel wat hulp gebruiken? Wij kunnen je hierbij helpen.

7. Stel jezelf een doel en beloon jezelf als je dat doel behaald hebt

Stel jezelf een doel. Wil je bijvoorbeeld voor de kerst vijf kilo afvallen, beloon jezelf dan met een nieuw kledingstuk of dagje weg bij iedere kilo die je bent afgevallen. Je zult zien dat het je op deze manier lukt.

Lukt het je niet alleen? Aarzel niet om contact op te nemen, we coachen je graag naar gezond lichaam!